Ester san
Lid sinds: 03-10-2014 Aikido: 5e kyu Iaido: 5e kyu Jodo: 5e kyu Jukempo: 5e kyu Kendo: 5e kyu Jujitsu: Mukyu
Hoe gevonden en waarom geïnteresseerd?
- Ester san heeft via Ward san kennisgemaakt met de Takeda budo.
Ward sensei had al meerdere malen enthousiast verteld over Takeda Ryu, en me uitgenodigd om eens langs te komen.
Antwoorden 3Vragen Shoshinsha.
Waarom train je Takeda Ryu?- Ik wil graag gaan verbreden binnen de Budo en dus meerdere dingen naast elkaar trainen. Ward sensei had al meerdere malen enthousiast verteld over Takeda Ryu en me uitgenodigd om eens langs te komen. Ik vind het leuk dat er veel verschillende kanten aan Takeda ryu zit, maar dat er overal wel verbanden tussen zijn. Daarnaast vind ik het fijn om te merken dat de begeleiding bij Takeda heel serieus wordt aangepakt.
- Tot nu toe heb ik alleen Takeda Jodo getraind, maar ik vind het leuk om tijdens de Renshu (oefeningen) samen met de anderen te werken aan de technieken.
- Ik vind het mooi om te zien hoe gedreven mensen bij Takeda Ryu zijn en hoe actief de vereniging en haar leden zijn.
Antwoorden 3Vragen Huidig.
Waarom train je Takeda Ryu?- Toen ik bij Takeda kwam trainen hoopte ik te kunnen verbreden in mijn budo ontwikkeling. Inmiddels is de balans daarin meer in de richting van Takeda uitgeslagen.
Lees meer.
Echter, het originele idee om meer te proberen te begrijpen van de achterliggende principes van budo is nog sterk aanwezig. Ik ontdek steeds meer dat Takeda daar erg voor geschikt is. Binnen Takeda houd ik me dan ook graag bezig met de parallellen en verschillen tussen de verschillende disciplines wat gelukkig goed kan door Sobudo te trainen. Juist daardoor zie je terug welke zaken de rode lijn binnen de budo vormen. Ik vind het mooi om te zien dat Takeda kritisch is op hun eigen curriculum. De school is niet bang om kritisch te kijken naar wat ze doen en als er een betere manier is die dan ook toe te passen. Een mooi voorbeeld daarvan is de wijze waarop de lesindeling gewijzigd is. De nieuwe aanpak combineert de mogelijkheid voor mensen om zelf richting te geven aan hun groei met een werkbaar systeem. Echter, deze houding vinden we ook terug in de reguliere trainingen. De vragen waarom doe je het op die wijze en is dat wel effectief komen eigenlijk altijd wel terug. Daardoor blijf je altijd scherp op wat je eigenlijk aan het doen bent en verzand je niet in het slaafs uitvoeren van door de Sensei voorgeschreven bewegingen. Tot slot, vind ik het nog steeds ook een toevoeging aan mijn budo curriculum dat Takeda Ryu een actieve organisatie is met veel enthousiaste en hardwerkende leden. De samenwerking tussen de verschillende Sobukan en de uitwisseling door middel van stages en Benelux trainingen blijft voor mij een groot pluspunt. De school blijft hierdoor letterlijk levend.- Toen ik de eerste keer deze vraag beantwoordde gaf ik aan dat ik de samenwerking met anderen tijdens de Randori Renshu (partner oefeningen) erg fijn vond.
Lees meer.
In aanloop naar het 7e kyu examen heb ik gemerkt dat ik hierop echter andere perspectieven gekregen heb. In de beginfase vond ik het fijn om de Kiso elementen (basiselementen) apart en voor mezelf goed te kunnen automatiseren tijdens de Kata Renshu (individuele oefeningen). Het was dan fijn om je te kunnen concentreren op de exacte bewegingen die je moet maken zonder dat je bezig hoeft te zijn met timing of reageren op een ander. Dit was met name in mijn 8e kyu fase. Een volgende fase hierin was dat ik de Kiso elementen die ik tijdens de Kata Renshu ingetraind had ook begon terug te zien in de technieken als ze werden uitgelegd. Het trainen van technieken werd daarmee een stuk gestructureerder, merkte ik. Het was niet meer een ogenschijnlijk willekeurige volgorde van bewegingen, maar een aaneenschakeling van Kiso elementen. Zodra je dit inzicht verworven hebt kun je daarmee ook gaan trainen. In met name de Randori Renshu heb ik getracht daarmee te werken. De afgelopen tijd heb ik af en toe hier en daar een oefening mogen leiden. Daarmee verkrijg je langzaam aan beter inzicht in de didactiek van de Takeda school. Het Sempai – Kohai principe (Senior - Junior principe) zorgt ervoor dat je al vroeg in je budo training ook actief de oefeningen moet kunnen uitvoeren en niet slechts volgen. Zoals wel bekend onder didactici kun je maar tot een bepaald niveau van beheersing komen met passief gebruik maken van kennis en juist de actieve toepassing leidt tot meer en beter inzicht. Daarnaast is het ook fijn om te merken dat langzaam maar zeker je de taal van het uitleggen van wat we aan het doen zijn gaat beheersen.- Ik vind het mooi om de Sobudo gedachte terug te zien komen in alles wat we trainen.